L’ART CIENTÍFIC QUE M’AGRADA. 7 : PIRANESI

(anterior post d’aquesta sèrie: Escher)

Giovanni Battista Piranesi (Mogliano Veneto 1720-Roma 1778) fou un gravador, marxant d’antiguitats, arquitecte i artista venecià, del que acaben de clausurar una exposició al CaixaForum de Barcelona. Va treballar moltíssim, va produir moltíssim material gràfic i devia guanyar també molts diners. Era conegut de nobles, prínceps i papes.

Dels treballs de Piranesi voldria destacar aquí la seva sèrie de gravats de les presons. Les Carceri d’inventione són setze gravats de 40 x 53 cm, fets entre 1745 i 1761, que representen arquitectures imaginàries colossals, torturades i complicades. Hi ha cadenes, escales que no porten enlloc, personatges foscos i poc caracteritzats que es confonen amb les parets… Els experts diuen que representa el seu caràcter torturat i complicat: el “negre cervell de Piranesi” escrivia Victor Hugo. Les Carceri han estat molt analitzades, i en tenen assaigs Marguerite Yourcenar o Aldous Huxley, per exemple. Han influit en el romanticisme i en el surrealisme, lògicament: tot l’art anterior influeix en el posterior.

Carceri de Piranesi. Taula XIV

Carceri de Piranesi. Taula XIV

Hi ha un interessant paral•lelisme entre l’evolució de la literatura i la il•lustració corresponent. Dante Alighieri escriu la Divina Commedia, on descriu l’infern en forma de nou cercles cada cop més profunds a l’interior de la terra, i amb arquitectures complexes. Molts crítics senyalen que Piranesi devia tenir a la ment l’obra de Dante quan feia els gravats. I Gustave Doré (1832-1883), famós il•lustrador francès de la Divina Commedia i de moltes altres obres. segurament que va ser inspirat per Piranesi en algunes il•lustracions. Escher va ser òbviament inspirat per Piranesi en les seves famoses representacions d’escales impossibles.

Un dels esquemes de l'Infern de la Divina Commedia de Dante.

Un dels esquemes de l’Infern de la Divina Commedia de Dante.

Un dels gravats de Gustave Doré per a la Divina Commedia

Un dels gravats de Gustave Doré per a la Divina Commedia

Al seu torn, Jorge Luís Borges (1899-1986) va escriure el conte “La Biblioteca de Babel“. Umberto Eco s’hi va inspirar en imaginar la biblioteca del monestir de la novel•la “El nom de la rosa” (1980), de la que en el llibre dóna el plànol. Quan Jean-Jacques Annaud va concebre la pel•lícula de la novel•la (1986), va encarregar a Dante Ferretti, dissenyador de la producció, una biblioteca-laberint, i Ferretti es va inspirar en Piranesi i en Escher.

La biblioteca del monestir, segons el dibuix d'Eco

La biblioteca del monestir, segons el dibuix d’Eco


Preparació d'una seqüència del film a la biblioteca

Preparació d’una seqüència del film a la biblioteca

Tros d'imatge del film dins de la biblioteca

Tros d’imatge del film dins de la biblioteca

Les escales impossibles d'Escher: "Relativitat"

Les escales impossibles d’Escher: “Relativitat”

Tot aquest apassionant joc d’influències i contra-influències em fa pensar en la frase que un company de carrera dels primers temps (Blai E.) deia: “Tot el que puguis pensar ja ha estat pensat“. Fins i tot això.

Més informació: Vanessa Werder

Una resposta a L’ART CIENTÍFIC QUE M’AGRADA. 7 : PIRANESI

  1. […] Per a il•lustrar l’exposició, es va convocar el premi Il•lustrafutur, gestionada entre l’Associació Catalana de Comunicació Científica i CosmoCaixa. Més de 130 artistes europeus van presentar les seves propostes sobre algun aspecte de l’any 2100. Aquí se’n pot veure l’acte de lliurament: [+]. Segur que els artistes van fer el seu treball abans de veure l’exposició, perquè moltes de les propostes són d’una ingenuïtat i d’un utopisme aclaparadors, sobre tot les grans ciutats amb gratacels comunicats per dalt (que em recorden una mica algunes utopies de Piranesi, per cert [+]). […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s