PAGAR PEL QUE NO HI HA

Dels dies 9 a 12 de juny de 2015 es va celebrar a Barcelona el congrés “Otras formas de comer: elecciones, convicciones, restricciones“, més sociològic que de tecnologies de la nutrició i els aliments. Hi vaig presentar una comunicació amb el títol “Pagar por lo que no contiene“, que es pot trobar completa aquí [+]. En faig un resum en deu idees, amb les principals il•lustracions (en castellà). Pots fer clic a cada imatge per ampliar-ne el detall.

1. S’ha passat en pocs anys d’aliments “que ho volien tenir tot” a aliments que “no tenen res“. Com ha estat possible aquest canvi? Perquè hi ha molts tipus de consumidors, sotmesos a moltes influències variades.
Diapositiva2
Diapositiva3
Diapositiva5

2. A l’inici de la publicitat dels aliments n’hi havia prou amb la simple menció de la seva existència.
Després se’n destacava alguna propietat particular (vegeu més detalls sobre aigües minerals radioactives aquí: [+])
Diapositiva6
Diapositiva7
Diapositiva8

3. Els arguments nutricionals han estat importants, basats fins i tot en el Gènesi, o en la presència de substàncies que no són majoritàries. I tan important és el que se’n ha tret com el que hi queda, com publiciten els aliments light, 0% o 0,0%.
Diapositiva9
Diapositiva10
Diapositiva11

4. Els aliments funcionals s’han introduit amb força, per “curar” els que encara no estan malalts. I fins i tot algunes etiquetes semblen prospectes de productes farmacèutics [+], [+], [+].
Diapositiva12
Diapositiva13
Diapositiva14
Diapositiva15
Diapositiva16

5. Es publiciten productes comuns amb propietats exòtiques i medicines no convencionals. El que es mostra a la figura és simplement una xucrut, però aiurvèdica…
Diapositiva17

6. La por a sucres, greixos, alergens, transgènics, sal, additius, etc, fa que se’n publiciti la seva absència, fins i tot en productes que no n’havien contingut mai.
Diapositiva18
Diapositiva20

7. Les empreses publiciten els seus valors socials en temes mediambientals, de respecte a les poblacions originals, i als animals [+].
Diapositiva22
Diapositiva23

8. Alimentar-se cal que sigui divertit, en segons quin tipus de productes, infantils o no [+].
Diapositiva24
Diapositiva25

9. En resum, els valors que tenen avui els consumidors són molt variats i contradictoris entre ells, però com que en l’acte de comprar i consumir no s’apliquen simultàniament, no es veuen com a contradicció personal: no pot ser alhora exòtic i kilòmetre zero, per exemple.
Diapositiva26

10. I, quin futur ens espera? Quatre idees prospectives:
Diapositiva28

No sé si anem bé.

5 respostes a PAGAR PEL QUE NO HI HA

  1. José Antonio Martínez Pons escrigué:

    Es curiós que cada poc dies arriben per la xarxa missatges posant verd a algun aliment, causant de no sé quants de milers de mals. Naturalment darrera de to hi un estudi de una universitat americana ( no es diu quina) i de unes publicacions importantíssimes ( tampoc es sol dir quines ni a on se han publicat) A vegades hi algun nom que naturalment, ningú coneix. A vegades el missatge es a l’inversa es publiciten les virtuts de la col o de la xirimoia ( en vaig rebre un no fa massa temps) etc. Ja es sap que amb la salut no es juga.
    També es norma que un determinat producte o aliment acaba maleït. Ara per exemple, a mes del greixos, sobre tot insaturats son maleïts , per exemple el gluten, la proteïna del blat, o la lactosa. Si es cert que hi ha persones que son intolerants aquestes substancies, no ni ha que ho son a altres però aquestes substancies per la majoria son bones ( No fa molt a un programa d cuina una convidada, un poc “bruteta” va recomanar un iogurt sense lactosa….Dubto que la senyoreta en qüestió sabes el que era la lactosa i el que era i com es produïa el iogurt. A més va fer un pastis sense no se quants productes . Preste ens vendran pots buits, aquestos nos seran perillosos per a ningú.
    També am fa gracia que siguem , i jo som el primer , capaços de pagar mes per productes com la farina o el pa integral,o el sucre “moreno” saben que contenen `productes de menor valor , el segó , per exemple i en teoria, no requereixen processo industrials de refinat. La moda i la poca cultura

    • cmans escrigué:

      Ja venen pots quasi buits. La casa Royal ven uns productes per fer flams i “natillas” on hi ha el colorant, aromes i algun espessidor, i tu t’hi has d’afegir la llet, el midó i el sucre. Tot plegat un sobret de producte. És com si et venguéssin només la recepta…

  2. Albert escrigué:

    Avui he vist un post molt interessant sobre la publicitat en aliments per nens. L’enllaço pels teus lectors que puguin estar interessats i que passin per aquí, salutacions:
    http://www.gominolasdepetroleo.com/2015/07/no-dejes-que-la-publicidad-alimente-tus.html

  3. cmans escrigué:

    Gràcies, Albert. Un post una mica massa llarg, però molt complet, amb el que podem estar-hi d’acord en termes generals.

  4. […] Però la nostra societat occidental, amb una important component neuròtica o quasi, vol que els aliments que menja diguin que són productes naturals, sense additius, sense conservants ni colorants, i sense tantes altres coses… . Per tant, cal evitar haver de posar a les etiquetes la lletra E, com ja haviem comentat [+]. […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: