UNA EXPOSICIÓ GLOCAL: “CIÈNCIA VISCUDA”

Portada del fulletó de l'exposició. Un simulador d'ull humà de començament del segle XIX. Fes clic per ampliar.

Portada del fulletó de l’exposició. Un simulador d’ull humà de començament del segle XIX. Fes clic per ampliar.

Cap als 90 es va posar de moda el terme glocal [+] per referir-se a aquells conceptes que, procedents d’una realitat arrelada a un punt concret del territori, et portaven a una actuació o una reflexió sobre conceptes universals, que trascendien molt més enllà de l’àmbit original.

L’exposició “Ciència viscuda” és una exposició glocal. Res de més local que exposar un centenar o més d’objectes conservats en unes quantes escoles públiques i privades del municipi, objectes que formaven – i alguns, formen encara- part dels equips per a l’ensenyament de les ciències experimentals. Són aparells que han estat conservats i, en alguns casos restaurats, per professors i per alumnes que coneixen el valor del patrimoni en tots els seus aspectes. Però aquests objectes locals et porten a una reflexió global.

L’equip bàsic generador de l’exposició “Ciència viscuda” ha estat Vàngelis Villar com a comissari, i Mercè Calpé, Anna Mª Plarromaní i Tura Puigvert en el disseny del projecte, documentació i direcció científica. Han fet una tasca excel•lent, no només de cerca d’objectes, recopilació d’informació i documentació sobre les escoles participants, sino sobre el context en que es desenvolupava la docència des del segle XVIII fins a l’actualitat.

I aquest és l’aspecte universal de l’exposició. Siguis d’on siguis, els conceptes científics s’han explicat -al menys durant dos-cents cinquanta anys- de forma similar, i amb utillatges i equips similars. La prova és que molts dels equips mostrats a l’exposició són d’alta qualitat i adquirits a França, Alemanya o el Regne Unit: eren els mateixos o similars instruments que feien servir als centres d’ensenyament d’aquells paísos. I és possible -o probable, depèn de l’edat que tinguis- que aquesta història local sigui també la teva, encara que siguis d’una altra localitat.

L’exposició té sis àmbits, cadascun il•lustrat amb equips experimentals adients, i amb una breu referència a la història de les escoles participants, història que permet comprendre l’evolució política del país -en aquest cas, Espanya- i les diverses influències ideològiques en el plantejament del què ha de ser l’educació en ciències. Llegint els títols i cadascun dels subtítols dels àmbits és fàcil veure’n l’evolució:

1. Ensenyament científic arran de les activitats professionals. L’ensenyament anterior al segle XIX.
2. Època de gabinets i col•leccions. L’ensenyament al segle XIX.
3. Temps de renovació pedagògica i ciències per a la vida. L’ensenyament al segle XX, les primeres dècades.
4. Experiències magistrals al laboratori. L’ensenyament al segle XX, la postguerra i el franquisme.
5. Pràctiques al laboratori en grup. L’ensenyament al segle XX, període democràtic.
6. Fent camí cap a nous models educatius.

A les fots, uns quants objectes de l’exposició. Fes clic per ampliar-les i veure’n la seqüència de diapositives.

L’exposició és una interpel•lació directa a tothom que és a prop de material com el citat, sigui instituts i centres amb una mica d’història, facultats científiques amb solera, laboratoris municipals històrics, o indústries amb història. El punt bàsic és assumir que el patrimoni no és només l’arquitectònic o el natural. Això les colònies tèxtils o les mines ho han entès perfectament, i les visites museografiades al llarg del Llobregat són ara possibles i molt ben estructurades. Encara recordo el malaguanyat company Carles Parejo quan m’explicava els seus esforços per tal que li deixéssin simplement fotografiar les instal•lacions de la Cros a Badalona quan la derruien. Simplement fotografiar-la, no conservar una cambra de plom de les de fer sulfúric, aquí no tenim tants diners com a la conca del Ruhr. Però ni fotos no li van deixar fer.

Història de l’ensenyament de les ciències experimentals, història del país, històries personals de cadascun dels que miren la mostra. No puc negar que em va frapar veure a l’exposició el laboratori Torres Quevedo de l’empresa ENOSA, un armari -un metre cúbic, més o menys- farcit d’equips instrumentals que permetien i permeten fer demostraacions de física clàssica: mecànica, electricitat, magnetisme i òptica. Al meu centre de batxillerat el van comprar cap a l’any 1960 -àmbit 3, com veieu- i l’hermano que ens va fer algunes demostracions -massa poques- gairebé s’agenollava reverentment davant de l’equip abans d’obrir-ne les portes i treure’n algun dels tresors. Llàstima que erem massa alumnes, no sabiem què anava a fer i no atrapavem gairebé res del que pasava allà. Sí, un petit cotxet accelerava arrossegat per un cordill unit a un pes que queia des de la taula al terra. I això permetia calcular la constant gravitatòria g potser. Però només veiem amb gran satisfacció que el cotxet s’estrellava contra la fusta al cap d’uns segons de còrrer esperitat per la taula… La reverència i la unció amb que aquell trasto era tractat ens donava una idea de la importància que li donava l’escola, això sí. Potser per això vaig veure que la ciència era alguna cosa important, tant com l’ortografia o les matemàtiques. I potser per això vaig fer Química, vés a saber.

No he dit que l’exposició és a Mataró. Si ho hagués posat al començament potser no hauries seguit llegint…

Espai Can Serra, del Museu de Mataró (Carreró 17-19), a 10 min de l’estació de tren.
Horari, fins el 15 de juny: de dimarts a dissabte de 17 a 20, i diumenges i festius, d’11 a 14. A partir del 16 de juny i fins el 15 de setembre, de dimarts a diumenge de 18 a 21. L’1 de maig és tancat.
Es poden fer visites de grups escolars fora d’aquestes hores demanant-ho a 937412930.
El catàleg de l’exposició és en procés d’edició.

Ja t’ho has posat a l’agenda?

Grup de visita del 17-4-2015, guiada per les directores de l'exposició.

Grup de visita del 17-4-2015, guiada per les directores de l’exposició.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: