BUSOS VERTICALS I HORITZONTALS

(Ampliació 2-5-15)

Direccions horitzontal i vertical de Barcelona, sense referències geogràfiques explícites.

Direccions horitzontal i vertical de Barcelona, sense referències geogràfiques explícites.

8.6.14. El sistema ortogonal d’autobusos de Barcelona es va implantant amb força malgrat prediccions inicials que vaticinaven el seu fracàs. Es basa en anar recobrint la ciutat de busos verticals i horitzontals, que aniran substituint progressivament els altres que puguin anar sobrant. Quan diem “busos verticals i horitzontals” estem fent un considerable sobreentès.

Tots els busos, i tots els transports terrestres, s’arrosseguen per la superfície terrestre, grosso modo esfèrica horitzontal rugosa, amb pujades i baixades segons el carrer i el barri, naturalment, però tot això no ho tenim en compte. La quadrícula ortogonal de Barcelona es desplega seguint uns determinats angles respecte dels paral•lels i dels meridians geodèsics. La Guia Michelin és la única que he vist que orienta els seus mapes turístics gairebé sempre en les direccions N-S. Vegeu aquest mapa adjunt parcial de Barcelona on s’aprecien perfectament la Meridiana (meridià 2º13’45,38″) i el Paral•lel (paral•lel 41º22’33”). Aquest rigor els deu venir de ser francesos, pàtria de Réné Descartes, l’inventor de les coordenades cartesianes.

Guide Vert Michelin Barcelone et la Catalogne, p. 113. Mapa orientat N-S.  Fes clic per ampliar.

Guide Vert Michelin Barcelone et la Catalogne, p. 113. Mapa orientat N-S. Fes clic per ampliar.


Ìldefons Cerdà (Centelles 1815 – Las Caldas de Besaya 1876) [+], en dissenyar la seva trama urbana, l’orientà segons un angle de 45º respecte dels eixos cartesians, i es sol representar la ciutat de Barcelona descansant sobre el mar Mediterrani, i tenint la serralada de Collserola a la part superior, amb els rius Besòs i Llobregat a l’est i l’oest, respectivament. En aquest esquema hi ha carrers horitzontals, dels que el paradigma és la Gran Via de les Corts Catalanes, i carrers verticals, dels quels no n’hi ha un de sol de paradigmàtic. El Passeig de Gràcia, el Passeig de Sant Joan, i altres que segueixen rieres més o menys tortuoses o trens ara subterrains (Balmes), són potser els més emblemàtics, però són curts i no serveixen per creuar la ciutat. I hi ha també carrers diagonals, notablement l’Avinguda Diagonal i el seu traçat provocador des del sudoest (Ciutat Universitària actual) cap al nordest, ubicació del Fòrum i de la futura ciutat universitària politècnica. Efectivament, la Diagonal “puja” cap al mar!. Al mapa Michelin adjunt s’aprecia clarament.

La nova xarxa d’autobusos, implantada paulatinament, pretén racionalitzar el disseny dels itineraris, potenciant línies en xarxa que un usuari que no conegui en detall les línies pugui també usar comodament coneixent el principi de disseny. Potencia per a això els intercanviadors de línies. Els autobusos que segueixen més o menys les vies horitzontals o verticals són els denominats autobusos horitzontals i verticals, respectivament. Hi ha també els autobusos diagonals, que segueixen itineraris més o menys rectilinis en diagonal. [+]. A juny de 2014 hi ha implantades les H6, H8, H10, H12 i H16; V3, V7, V17 i V21; i D20, i es preveu que n’hi hagi al final 28 en total.

Em vaig fer una pregunta: Hi haurà alguna parada on parin autobusos V i H alhora? Des del punt de vista teòric és impossible, perquè una línia vertical i una d’horitzontal només coïncideixen en punts, i a un punt no hi cap una parada. Es podrien fer llocs com rotondes, on els autobusos V i H hi paréssin tots dos i els passatgers poguéssin canviar de bus. Però, per ara, no ho he vist. Hi ha dissenyades zones de bescanvi per a dues línies, una V i una H, de pujada i de baixada, que involucren quatre parades en una àrea urbana àmplia que engloba dos, tres i fins a quatre carrers, amb fletxes i senyals per terra. Però en un punt sí que he vist una parada mixta amb busos H i V alhora: els Jardinets de Gràcia, banda sud, encreuament entre la H8 i la V17.

Lector, si ho vols anar a veure no podras: amb les obres de la Diagonal aquesta parada ha quedat anul•lada fins que les acabin… Ja n’informaré.

Els Jardinets de Gràcia.  Coexistència de línies verticals i horitzontals.

Els Jardinets de Gràcia. Coexistència de línies verticals i horitzontals.

Ampliació 2-5-15
Un segon punt de confluència de línies horitzontals i verticals és a la Sagrera, intercanviador Meridiana, sortida del metro Sagrera. Hi conflueixen la línia H8 (sentit Camp Nou) i la V27 sentit Passeig Marítim
20150430 busos

3 respostes a BUSOS VERTICALS I HORITZONTALS

  1. Mercè Piqueras escrigué:

    Doncs a mi m’han fet la punyeta amb el canvi. Han eliminat una línia que agafava i el que el substitueix passa per un altre carrer més avall. Per altra banda, les parades que tenia prop de casa, ara les han canviades de lloc i les tinc més lluny. I per tornar de l’ambulatori, de tres línies que podia triar, ara només en queda una. En realitat en passen dues, però una d’elles, que es va convertir en una línia H, no s’atura en la parada més propera a l’ambulatori.

  2. Pons escrigué:

    Evito el Bus sempre que puc. Existint el metro qui el necessita?

  3. […] l’orientació nord-sud habitual, com vaig tenir ocasió de comentar en una entrada anterior [+]. El fet que la costa catalana vagi de sudoest a nordest provoca que els mapes habituals de […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: