L’ART CIENTÍFIC QUE M’AGRADA-10: CLAUDE GAZIER

En entrades anteriors d’aquesta subsèrie s’han presentat algunes pintures anamòrfiques [+]. En aquesta entrada es mostren treballs de Claude Gazier, que van ser recopilats l’estiu de 2013 a una exposició a la vila de Cluny, a l’Hostellerie de Saint-Hugues. Hi va ensenyar una vintena d’obres de quadres monumentals extrets de diverses pel•lícules clàssiques. N’ha agafat alguns fotogrames molt coneguts i els ha modificat amb tècniques geomètriques. Els que m’han cridat més l’atenció són els anamorfismes.

Claude Gazier (1952, Lió) [+] és un pintor francès que passa la infància a Paris i després a Rio de Janeiro. De retorn a Paris el 1958 estudia al taller del Musée des Arts Décoratifs i practica la pintura al Lycée. El 1971 s’integre a l’École Nationale Supérieure des Beaux Arts en Architecture. Viatja a Roma on estudia les anamorfosis arquitecturals del Barroc Italià, especialment els frescos de Tiepolo. El 1979 és diplomat arquitecte per l’escola de Paris La Villette amb una memòria sobre els trompe-l’œil arquitectònics. El 1982 s’instala à Lió on dissenya decorats per a teatre, cinema i exposicions, i pintures en trompe-l’oeil. El 1985 descobeix la pintura d’Edward Hopper i comença a pintar sobre el tema de cinema.

Play Time. 780X600 cm. 2009.  Fes clic per ampliar.

Play Time. 780X600 cm. 2009.
Fes clic per ampliar.


Jacques Tati (Le Pecq, Yvelines – 1907-1982) va rodar la seva pel•lícula Play Time el 1967. Gazier en fa dues versions anamòrfiques: un tapís fet a base d’imprimir amb tintes sobre moqueta, de 780X600 cm, de 2009, que es presenta aquí, i una versió més petita de 260×200 cm, del mateix any, fet amb pastel sobre panell. La pintura és posada al terra i es fa observar per un forat, vista amb un sol ull. Genera una notable il•lusió de realitat tridimensional.

Play Time, 2009. Observació anamòrfica. Fes clic per ampliar.

Play Time, 2009.
Observació anamòrfica. Fes clic per ampliar.


La segona pintura és La Robe Blanche de Marylin, un quadre en pastel sobre panell. És de la pel•lícula de Billy Wilder (Sucha, Hungria, 1906 – Hollywood, 2002 ) The Seven-Year Itch (La tentación vive arriba). Va ser filmada el 1954-55 amb Marylin Monroe – Norma Jane (Los Ángeles, Estats Units, 1926–1962 ) i Tom Ewell (Samuel Yewell, 1909 – 1994) El quadre és també de 2009, i té també unes notables dimensions: 100X500 cm. S’ha d’observar per un forat des de l’esquerra del quadre, que és col•locat verticalment i demana 150 cm més d’espai, per poder visualitzar el quadre amb l’angle adequat per fer la il•lusió òptica.
La Robe Blanche de Marylin.  100X500 cm.  2009. Vista lateral

La Robe Blanche de Marylin. 100X500 cm. 2009.
Vista lateral. Fes clic per ampliar

La Robe Blanche de Marylin. 100X500 cm. 2009.

La Robe Blanche de Marylin. 100X500 cm. 2009. Fes clic per ampliar.

El curiós és que els quadres no són simples fotogrames transformats, sinó recreacions que en les pel·lícules no tenien lloc tal com el quadre els evoca, sinó diferents. Ens sembla que recordem, però de fet, reconstruim…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: