HERO, SENSE PORQUERIES?

Quan era petit la pinya i el préssec en almivar eren postres cares que a casa només es menjaven en dates assenyalades. Això sí, la pinya, Del Monte, i el préssec, Hero. Eren les marques de referència, i per a mi ho segueixen sent. Hero és un grup multinacional suís, sempre ho ha estat, i el nom li ve dels seus fundadors, Henckell i Roth, des de 1885. El 1922 van fer instal•lacions a Alcantarilla, Múrcia, on es van dedicar a envasar melmelades i almivars, i el 1930 van fundar una empresa filial. Ara l’activitat de l’empresa és molt diversificada, i dirigida, en una bona proporció, cap a la nutrició infantil. L’any 1995 va ser adquirit tot el grup pel holding Dr. Arend Oetker, que en manté la marca.

La gamma de productes de nutrició infantil que fan, HeroBaby, és enorme, i molt segmentada per tipus de menjar -fruites, peix, carn- per moments del dia -esmorzar, dinar, sopar- i per l’edat del nen. El resultat és una llista de més de 400 productes diferents. Entre tots, em centraré en la sèrie Hero Nanos. I en criticaré la publicitat, no el producte, perquè estic convençut que és bo, de qualitat i amb totes les garanties de sanitat i de seguretat alimentària. Critiquem, doncs.

Primer element. El nom de la gamma de productes. Hero Nanos. Nanos de nanotecnologia, que evidentment no usen? Nanos derivat de enanos, nom familiar que molta gent dóna als nens? Nanos, del català familiar referint-se a nens, tot rememorant que a una petita zona de Múrcia -el Carxe- es parla català? Misteris de la publicitat.

Segon element Quin sentit deuen donar a la frase publicitària cabalística: “A partir de los 12 meses tu bebé ya puede comer de todo pero no debe comer de todo” És una frase moral de l’estil “a partir dels 14 anys ja pots tenir fills però no has de tenir fills“? O és de creació d’hàbits en la línia espartana “encara que tinguis fred, aquí no s’obre la calefacció fins el desembre” ? O és d’higiene alimentària qualitativa “encara que al nen li agradi el vi, no li donis vi“? O d’higiene alimentària quantitativa “no pot ser cada dia flam“? Misteris de la publicitat.

Tercer element. A la publicitat de la web , Hero diu que “ha desenvolupat Hero Nanos, una gamma d’aliments per prendre entre hores 100% naturals i sense porqueries” De les porqueries en parlem després, i del 100% naturals ja n’hem parlat massa. Aquí ens centrem en el concepte “per prendre entre hores“. Entre quines hores? Entre l’hora de dinar i l’hora de sopar, i estariem parlant del berenar? Cap problema. O es refereix a les hores entre l’hora del berenar i l’hora del sopar? Aquí ja hi ha un problema, generador -al menys en part- de les obesitats infantils típiques i dels hàbits alimentaris de part de la gent, que pateix una regressió des del mamífer superior cap als protozous, sempre ingerint, llepant, xuclant i bevent, amb el camell a l’esquena o a la mà, hidratant-se i excretant en continu. Hero pot anar-se enorgullint del seu Pla de Millora Nutricional i de la seva web, on parla de la importància de l’adquisició d’uns bons hàbits alimentaris, però després crea aliments per picar entre hores des dels 12 mesos. Deu ser que considera que als 12 mesos, si el nen té els hàbits adequats, sabrà rebutjar les propostes de menjar que li facin entre hores…

Quart elementSense porqueries” A la publicitat i a l’etiqueta hi surt aquesta terminologia. Què deu ser una porqueria per a Hero? A les altres gammes no diu que no tinguin porqueries, i si aquesta gamma ho diu, dóna a entendre que sí que tenen porqueries les altres. O, potser són porqueries els additius alimentaris o altres ingredients?

Mirem l’etiqueta d’unes Galletas de Alfabeto sense porqueries. Tenen gasificants (bicarbonat de sodi, amònic i fosfat monosòdic). Són els E500(ii), E503(ii) i E339(i); sal iodada (normalment amb iodur o iodat de sodi o de potassi, no classificats com a additius perquè tenen un valor nutricional); i minerals (calci, fòsfor, ferro i cinc). El ferro pot ser-hi en forma elemental (passant un imant per sobre dels cereals d’esmorzar, poden quedar-s’hi enganxats petits grànuls de ferro), però els altres “minerals” no hi són en la seva forma elemental, naturalment. Potser hi són en forma de fosfat de calci, o alguna sal de cinc. Res d’això són porqueries, naturalment: additius alimentaris, i alguns altres complements fortificants. Si fossin porqueries, Hero no n’hi posaria, naturalment.

Aquest producte conté al•lèrgens: gluten, ou, lactosa, i pot tenir restes de nous, de soia, de sésam. Però, com que de tot això en té, no són porqueries.

Conté oli de palma, amb una relativament alta proporció de greixos saturats, i desaconsellat per part de molts nutricionistes. I en el punt de mira de Greenpeace i altres grups activistes perque li atribueixen part de la responsabilitat en la deforestació de les selves. Però, com que conté oli de palma, no serà una porqueria.

Té força sucre, després de les farines el segon ingredient. Molts ecologistes diuen pestes del sucre refinat, i el consideren una porqueria. Però Hero no, perquè si diu que el producte és sense porqueries i té sucre, el sucre no és la porqueria.

Mentres Hero no ens aclareixi què entén per porqueries, no ens en sortirem, evidentment. Potser les porqueries podrien ser els colorants o els conservants, que no té. Però les altres galetes que tinc a casa, que no diu que no tinguin porqueries, tampoc tenen colorants ni conservants.

A manca de més informació, em queda la idea del que em deien a casa quan faltava una hora per sopar: “Nen, no mengis porqueries, que després no soparas“. I aquestes galetes Hero Nanos són per menjar entre hores. Voldran dir els d’Hero que no hi han afegit porqueries perquè les mateixes galetes ja són la porqueria…?

Agraïment. Vaig veure una crítica al producte Hero Nanos a l’excel•lent web antiquimiofòbica naukas, on col·labora José M. López Nicolás, a qui li agraeixo anticipadament que accepti el fet que li he fusellat el tema…

3 respostes a HERO, SENSE PORQUERIES?

  1. Mª Carme Badia escrigué:

    En una conferència seva vaig descobrir que la mouse de iogurt era iogur amb aire, aire que paguem ben car. Avui ens aclareix el que són porqueries en una publicitat enganyosa. Moltes gràcies!

  2. […] repercusión y fue muy difundido en las redes sociales. Incluso se hicieron eco de la notica en blogs escritos en otros idiomas. Animado por toda esta repercusión me animé a denunciar este hecho en diferentes charlas. […]

  3. […] 8. Alimentar-se cal que sigui divertit, en segons quin tipus de productes, infantils o no [+]. […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: