MÉS CORBATES QUÍMIQUES

A una entrada anterior d’aquest blog ja vaig tenir ocasió d’explicar la meva relació amb les corbates. Resumint, no em poso corbata més que en tres tipus d’ocasions: quan he estat convidat a la capçalera d’algun acte amb alguna autoritat, quan represento alguna institució, o quan vaig a demanar diners a segons qui o segons on. En la resta d’ocasions, inclosos compromisos socials, no solc portar-ne. El meu sensecorbatisme no és militant, com ho eren el de l’antic conseller en cap Josep Bargalló o el de l’eurodiputat Antoni Gutiérrez. Simplement no en porto. Però m’he trobat fent una col•lecció de corbates…

Des de la primera corbata amb la taula periòdica dels elements que em va portar de Londres el malaguanyat Carles Parejo, ara fa més de trenta anys, ja n’he arreplegat cinc. Les dues darreres són relativament recents. Una és comprada per Amazon fa tres mesos. L’altra la vaig comprat fa quinze dies a Munic, a la botiga del Deutsches Museum del centre de la ciutat, no la del mateix museu, que ja era tancat.

La primera és blava, de l’empresa Josh Bach. La van enviar amb una capsa cilíndrica i un complet catàleg on hi ha tota mena d’idees per posar a una corbata, per a totes les aficions i temàtiques. Una anàlisi científica de la corbata fa veure que és la única de les que tinc que presenta la taula periòdica completa, amb l’estructura habitual, però només amb els símbols i els nombres atòmics. Acaba amb els elements 110, 111 i 112, escrits com a Uun (ununil), Uuu (unununi) i Uub (ununbi). Això vol dir que el dissenyador de la corbata ha usat una informació força antiga, perquè els elements 110, 111 i 112 fa anys que tenen nom, respectivament darmstadti Ds (nom del 2003), roentgeni Rg (del 2004) i copernici Cn (del 2010), i s’han identificat i donat nom al 114, flerovi Fl, i el 116 livermori Lv, aquests darrers del maig del 2012. El 113 (ununtri Uut) i el 115 (ununpenti Uup) no han estat encara sintetitzats i tenen noms provisionals. El 117 Uus, ununsepti, i el 118 Uuo, ununocti, s’han obtingut el 2009 i 2002, respectivament, però encara no tenen nom oficial. Dels superiors, 119 Uue, 120 Ubn, 121 Ubu i 122 Ubb no hi ha constància de que se’n hagi obtingut mai cap àtom, tot i els intents. Aquí hi ha una taula periòdica actualitzada.

La segona corbata és grisa, amb trossos d’una taula periòdica estampada, i no hi consta el nom del fabricant. Cada element representat té molta informació: el símbol, el nom, el nombre atòmic, la massa atòmica, punts de fusió i ebllició, densitat, proporció de cada isòtop…, tot en alemany. Llàstima que el tipus de lletra sigui tan petit i costi de llegir, i que no hi hagi tots els elements. Tampoc està al dia, perquè per una punta de la corbata es pot veure que el 110 és escrit encara com a Uun.

Aquesta darrera corbata, de fet, no m’agrada gaire. Però la passió col•leccionista ja domina sobre l’aspecte estètic. Anem cap al col·leccionisme compulsiu….

Deixa un comentari