FERRAN ADRIÀ I ELBULLI 1981-2011. RISC, LLIBERTAT I CREATIVITAT:

Al Palau Robert de Barcelona s’ha muntat una exposició sobre la trajectòria d’elBulli com a restaurant, des de que va començar fins que va tancar. Estarà oberta fins al 3 de febrer de 2013.

Jo penso que al Bulli en Ferran Adrià ha seguit un camí cap a la cuina abstracta, deslligada de referents directes amb les primeres matèries en què es basa. Han sistematitzat tècniques relacionades amb sistemes dispersos col•loïdals (espumes, emulsions, gels, suspensions), han inventat processos generals de treball (cuina amb nitrogen líquid, esferificacions,), han generat conceptes d’ús amplíssim (deconstruccions). L’exposició és la plasmació de tota l’evolució del restaurant i, sobre tot, de l’evolució de la filosofia , de la metodologia i de la tecnologia dels més de 1800 plats dissenyats al Bulli.

Als detractors a priori del boom mediàtic relacionat amb els cuiners cal advertir que hi ha mil arguments, molts que jo comparteixo, per estar en contra del boom. Però hi ha mil arguments, també, per valorar la tasca que s’ha portat a terme per part d’aquests cuiners, Posarem l’analogia amb l’art, un cop més. La desqualificació genèrica de l’art abstracte es pot fer així, genèrica. Si s’entra en detalls, es pot dir que no m’agrada determinat pintor perquè no usa colors alegres, perquè posa títols absurds a les seves obres, perquè no ets capaç d'”entrar” en els seus quadres, perquè els preus són massa elevats, per mil motius. Però, al marge de tot això, pots valorar que ha creat un llenguatge o un estil, ha generat escola, ha contribuit a un moviment social… És el que em passa amb Antoni Tàpies. No m’agrada, però no m’és indiferent. No me’n compraria un quadre –què més voldria que poder-ho decidir- però em molesta que se’l redueixi a un embrutador de parets.

En la meva opinió, el lligam entre ciència, tecnologia i aplicació -en aquest cas, a la cuina- queda perfectament clar. No crec que la visita a l’exposició “Risc, llibertat i creativitat” et deixi indiferent.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Deixa un comentari

