ALLÒ ESSENCIAL ÉS INVISIBLE ALS ULLS

A vegades començo algunes conferències o xerrades amb la imatge d’aquí a sota, i pregunto què és:

Sempre hi ha algú, gran o petit, que diu que un barret, i sempre hi ha algú altre, gran o petit, que diu que una boa que s’ha empassat un elefant.

I el que ha dit que el primer dibuix és un barret queda absolutament admirat. D’aquí en trec la conclusió, que faig explícita a l’auditori, de que és millor conèixer que no pas no conèixer, i que qui s’ha llegit “El Petit Príncep” d’Antoine de Saint-Exupéry, té avantatge sobre qui no se’l ha llegit, perquè té una visió més ampla, més global, més comprensiva.

D’aquí em costa poc passar a la química.

La química com a ciència és poc coneguda. Hi ha moltes magnituds físiques d’ús quotidià, com la velocitat, la força, el pes, la potència, l’energia, les diòptries, el voltatge, … I en canvi hi ha poquíssimes magnituds químiques: el pH, i la concentració. Molts avenços tecnològics i sanitaris no visualitzen que la química ha contribuit a la seva consecució. Per exemple, la reducció de la contaminació atmosfèrica perquè usem carburants més nets i vehicles amb catalitzadors són avantatges directament relacionades amb recerques químiques. O el disseny de fàrmacs deriva directament d’avenços de la química. O la identificació de contaminants a les aigües depèn de que els químics dissenyin nous sistemes més precisos d’anàlisi. La possibilitat de fer bolquers més eficaços deriva directament del disseny de gels superabsorbents, un avenç de la química. Els cosmètics que protegeixen més, els plàstics més lleugers i resistents, les bateries dels vehicles més eficaces i sense manteniment, els biocombustibles, …

La química, doncs, és a sota de molts dels avenços de la ciència i de la tecnologia de la major part de coses del nostre entorn.

Fa uns anys, l’empresa química més important del món va fer una campanya publicitària que anava en el mateix sentit. L’eslogan era “`Contribució invisible, èxit visible“, impresa en algun punt central de la imatge És a dir, la química no la veus com a tal, però els seus resultats sí. La BASF, que era l’empresa en qüestió, no fabrica directament res que el consumidor domèstic usi. Abans sí, perquè feia cassets, però fa anys que va abandonar aquest negoci. I la única manera de fer una campanya d’imatge, no una campanya comercial, és la de fer valdre la seva contribucIó a que el món funcioni millor.

A la BASF li va faltar arrodonir la seva campanya amb la cita de Saint-Exupéry:

Allò essencial és invisible als ulls“, com la química.

(Més sobre aquesta idea: “El quimioscopi“)

Una resposta a ALLÒ ESSENCIAL ÉS INVISIBLE ALS ULLS

  1. […] Vaig tenir tres minuts per dir alguna cosa. El text es pot trobar aquí. Però el lector assidu del blog hi reconeixerà el contingut d’un parell de textos ja publicats en aquest blog: el “Punset, Bimbo i l’Any Internacional de la Química”, i el “Allò essencial és invisible als ulls“ […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: