NISSAN LEAF, EL VEHICLE ELÈCTRIC

Fins el 2 d’octubre d’enguany es pot veure i provar a Barcelona el primer vehicle comercial exclusivament elèctric, el Nissan Leaf. Leaf vol dir fulla, suposo per allò ecològic. L’exposició és davant de l’hotel Hilton, Diagonal 589. Hi ha una carpa amb una maqueta del cotxe, diferents projeccions, pantalles i panells expositors; un vehicle obert per ensenyar-ne les interioritats; i uns quants vehicles per fer-hi una prova de circulació de quinze minuts.

Jo tinc des de fa sis anys un vehicle híbrid, un Toyota Prius de 2ª generació, del qual en vaig fer una explicació detallada a un article. He anat a veure com és el vehicle totalment elèctric, les seves característiques, rendiment i cost, per comparar una mica.

El vehicle té només motor elèctric i un important joc de bateries d’ió-liti ubicades sota els seients, cosa que fa que tingui un centre de gravetat baix. Té una autonomia de 175 km, i 145 km/h de velocitat màxima. Es pot triar entre dos estils de conducció, la eco o la normal. Amb el model eco té menys reprise. Evidentment no té tub d’escapament, i no fa soroll. Bé, li han posat un suau sorollet exterior per advertir els vianants. Com que només té el motor elèctric no té canvi de marxes, i es porta com si fos un vehicle amb canvi automàtic.

Es poden carregar les bateries en càrrega ràpida, que dura 30 minuts, o en càrrega lenta, que és la forma recomanada, i dura de 8 a 12 h. Les bateries també es recuperen durant les frenades o les baixades, com els vehicles híbrids.

El Nissan Leaf està bé, cuidat, amb molts gadgets i molta electrònica. Per exemple, pots engegar-ne l’aire condicionat des del telèfon, i té auxiliar d’aparcament amb càmera de televisió al darrera. A la foto es pot veure la pantalla d’informació del sistema elèctric. No és un vehicle gaire gran, amb un maleter de relativament poca capacitat. Per coherència, procuren cuidar tots els aspectes relacionats amb el medi. Els materials són recuperables i reciclables en un 95% o més, la tapisseria dels seients és feta de poliéster recuperat d’ampolles…

Val 29900€, que ja porta descomptats els 6000 € de l’ajut del govern d’Espanya (RD 648/2011). Afirmen que el cost de circular és de 0,02 €/km, front als 0,04 d’un vehicle híbrid, i el doble o més per als vehicles convencionals.

Els Toyota Prius de tercera generació, que són els híbrids de referència al món, són més grans, amb més prestacions, i els preus van entre els 24200 € pel model més simple i els 30000 pel model Executive, força més equipat que el Leaf. Generen 92 g de CO2 per km, i consumeixen (valors normalitzats) 4L de benzina cada 100 km.

Atesa l’autonomia que té, i el temps de recàrrega mínim, opino que és un vehicle “per a anar a la segona residència“. No és per fer llargs viatges, perquè cada 175 km hauries de parar mitja hora, suposant que hi haguéssin punts de recàrrega a totes les benzineres, que per ara no és pas el cas. I trobar aparcaments nocturns amb carregadors lents. Un viatge llarg a través d’Europa requeriria més planificació que les dels primers vehicles de benzina quan atravesaven Àfrica a començaments del segle XX.

Podem dir que és un vehicle “ecològic”? Depèn de com es miri. No genera fums d’escapament per allà on circula, i això fa que sigui una opció de reduir la contaminació atmosfèrica de les ciutats. Però, naturalment, a les ciutats s’ha de promoure el transport públic i no el vehicle elèctric ni cap altre vehicle privat.

No fa soroll, i consumeix poc, perquè té regeneració en la frenada. L’aspecte del consum el faria atractiu,però el públic objectiu al que es dirigeix no és el públic estalviador i de pocs diners, sinó el consumidor ric, amb preocpació pel medi. I pot perfectament passar que aquest vehicle sigui el tercer o el quart de la família: el normal, el 4X4, i ara l’elèctric que substituirà el petit per les ciutats. I no es pot dir que això sigui gaire ecològic.

Però la gran qüestió, naturalment, és d’on ve l’energia elèctrica que consumeix.

L’energia elèctrica no té un senyal que indiqui quin origen té, i només es pot parlar aquí de termes mitjans. En part ve del petroli, en part de la nuclear, en part del carbó, i en part d’energies renovables, com la hidràulica i l’eòlica. El càlcul seria llarg de fer, i ens falten moltes dades, perquè no és només l’origen de l’energia, sinó la part corresponent de l’energia requerida en fer les instal•lacions productores d’energia i les conduccions elèctriques. En tot cas, el vehicle elèctric ell sol té emissions zero, però la seva fabricació, i la generació de l’energia elèctrica, no té zero emissions. Però aquest tema ens portaria tan lluny que amb el vehicle que portem –un blog- no tindriem prou autonomia per arribar al final.

Una resposta a NISSAN LEAF, EL VEHICLE ELÈCTRIC

  1. […] i en prepara per a l’any 2016 el model X de $35000. Són vehicles elèctrics-elèctrics, [+] és a dir, que s’han d’endollar a algun punt, i aquesta electricitat s’ha […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: