ELS REIS MAGNÈTICS: LES BUCKYBALLS

A més de jocs lingüístics, llibres, cassoles o plantes, a la meva família els Reis li solen portar jocs i joguines científiques, i aquest any no ha estat una excepció. Ho comentaré en successives entrades del blog. La primera de les joguines ha estat les Buckyballs, procedents dels USA.

El joc consta simplement de 216 boletes imantades de mig centímetre de diàmetre, fabricades amb un compost de neodimi. Hi ha la versió sense recobriment, que és la que jo tinc, i les versions recobertes de níquel, de plata o d’or. I el plaer del joc consisteix a fer figures -geomètriques o- no amb les esferes imantades. El neodimi, element nº 60 de la taula periòdica dels elements, és un metall de transició interna, i els seus minerals formen part de les denominades terres rares, tot i que de rares no en tenen res. Això de terres rares els ve d’una traducció literal de l’anglès rare earths, que hauria estat millor traduir com a terres escasses, tot i que, en el cas dels minerals del neodimi, tampoc són tan escasses. La producció principal ve de la Xina, com tantes altres coses.

El neodimi té actualment una gran aplicació pel fet que un compost de neodimi, el Nd2Fe14B permet fabricar els imants més potents que es coneixen. Als motors elèctrics dels vehicles híbrids hi ha imants d’aquests, i també en els discos durs d’ordinador, en micròfons i altres aplicacions.

Les Buckyballs o boletes magnètiques son diabòliques, i és un repte fer-hi figures, perquè el fet que cada boleta presenta dos pols magnètics fa que segons com les col·loquis es repel·leixin impedint-te fer l’estructura desitjada.

El més senzill és fer una cadena de boles, que té més d’un metre de longitud. Però la gràcia és fer figures bidimensionals, com el triangle o l’hexagon. I, a partir d’aquí, figures tridimensionals. Dels cinc sòlids platònics, he fet el tetràedre, l’octàedre i fins i tot l’icosàedre, que no és tan senzill… Estic treballant en el cub, gens fàcil perquè no es pot deixar una cadena en forma de quadrat: agafa inmediatament una forma circular, i cal fer primer plaques planes que després s’han d’unir. Però no és gens senzill i encara no m’ha sortit.

La força del camp magnètic d’aquests imants és tan alta que he pogut fer el muntatge de la figura amb l’icosàedre de boles, un tros de cadena i dos altres imants de neodimi. El camp magnètic de la punta d’unes tisores aguanta el pes del conjunt, que és de més de cent grams.

Les boletes magnètiques presenten comportaments atractius o repulsius, però per a mi tenen una component addictiva…

Més informació: http://www.getbuckyballs.com/

Complement 9-1-2011. Ja m’ha sortit el cub. M’he fixat que són 216 boletes, que és 6 al cub. Per tant, amb una aresta de sis boletes vol dir que és un cub sòlid, fet amb totes les boletes. Els anteriors sòlids platònics són buits per dins, però el cub és sòlid. Vegeu-ne la foto: un cub fet amb 215 boletes. N’hi falta una, per tal que es pugui mantenir en equilibri metastable sobre el mirall.

5 respostes a ELS REIS MAGNÈTICS: LES BUCKYBALLS

  1. b.a. escrigué:

    Ostres, em penso que ho necessito!!!!!!!!

  2. La lectora corrent escrigué:

    M’encanten, aquests jocs! Jo m’entretenia molt –no fa molts anys– amb un que el meu fill li va regalar al seu avi (el meu pare). Les peces eren femelles (“tuercas”) imantades.

  3. ta filla ;-) escrigué:

    m’alegro que el joc dones tant de si… al final jo no hi vaig poder jugar. me n’haure de comprar un per mi.

  4. Anna Blasco escrigué:

    Bona tarda,
    Podríeu dir-me On puc comprar les Buckyballs de 216 boletes?

    Moltes gràcies!

    • cmans escrigué:

      Les vaig comprar a una botigueta de Via Augusta, prop de la plaça Molina. A la botiga online Amazon (www.amazon.com) es poden comprar també, en diferents models.
      Sort.

Deixa un comentari

