BOSÓ DE HIGGS: MÉS QUÀNTICA

M’escriu un alumne de segon de Batxillerat que fa el treball de recerca sobre acceleradors de partícules. Un dia haurem de reflexionar si això és tema d’un treball de recerca de batxillerat, però avui no toca. Transcric un fragment del seu mail, sense canviar-ne res:

Com ja sabem vostè i jo un àtom esta format per protons, neutrons i electrons. Tant els protons com els neutrons estan formats per partícules més petites, és a dir, quarks, i l’accelerador de Ginebra te la funció d’accelerar feixos de protons i produir xocs entre ells amb l’objectiu d’observar i/o detectar partícules noves, sobretot una, la famosa partícula anomenada “Partícula de Déu” o més científicament “Bosó de Higgs”. El que vull dir amb tot això és: personalment, vostè creu que aquesta partícula hipotètica existeix, i si ho creu, vostè pensa que l’accelerador de Ginebra la podrà detectar?

Què crec jo. La pregunta és si crec que el bosó de Higgs existeix, i si es podrà detectar. No puc respondre “Jo què sé”, perquè se’m pregunta si hi crec o no, no si ho sé o no. La cosa va de creences, no de coneixement.

Si la cosa va de creences, som fora de la ciència? No del tot. Tot el que jo sé del bosó de Higgs ho he llegit de divulgadors i de científics en el paper de divulgadors. Per tant, segur que en tinc una imatge simplificada, esquemàtica, i potser mig falsa. I, en tot cas, la meva imatge deriva directament de les meves fonts d’informació. Si jo em crec -tinc confiança (derivada de fides, en llatí fe) -, si jo em crec, dic, les meves fonts, em crec el que em diuen.

I em diuen que el bosó és una partícula elemental, que no compleix el principi d’exclusió de Pauli i que presenta el fenomen de la condensació de Bose-Einstein (comprovat fa quatre dies), fenomen en el que es basen els làsers (que ja existien des de molt abans). Jo a casa en tinc vuit o deu, de làsers. Estem parlant de fets, d’aparells, d’objectes. No cal comprendre la teoria per fer un aparell que funcioni, però en aquest cas els làsers deriven dels màsers, que deriven en bona part de la teoria, però no del tot. Per altra banda, al CERN han identificat bosons ja fa anys. Només n’han vist el rastre, naturalment, perquè aquestes partícules son inaprehensibles: de l’existència del rastre acceptem l’existència de la partícula, com acceptem l’existència dels elements 113, 114,…

El bosé de Higgs és una partícula elemental que figura a la teoria estàndar acceptada pels físics. Per ara el bosó de Higgs és la única de les que admet la teoria que no s’ha detectat experimentalment. Al CERN i al Fermilab el busquen, però per ara no l’han vist.

I ve un alumne de Batxillerat i em pregunta si jo crec que existeix i si crec que la detectaran.

La meva resposta no pot ser altra que la que li vaig enviar:

Si a mi em diuen els físics que el bosó de Higgs existeix, doncs bé, ho haig d’acceptar. Però diuen que existeix no perquè ho sàpiguen, sinó perquè en un model teòric de com és el món aquest bosó hi té un lloc. Aquest model teòric permet fer prediccions, i afirmen que en determinades col•lisions d’altíssima energia pot ser que es vegi la traça del bosó de Higgs. Si observen alguna cosa que satisfaci les característiques que diuen que ha de tenir el bosó, doncs diran que l’han observat, i teoria i predicció coïncidiran, i això reforçarà la teoria. Però podria passar que no observéssin res, i no per això el bosó no existiria, perquè podria ser que no el sabéssin trobar, o que l’experiment fos inadequat. I podria ser que observéssin alguna particula no predita per la teoria, i haurien de modificar la teoria.

Una altra cosa, més filosòfica, és questionar-se si una partícula que només es pot observar en condicions tan dràstiques, partícula que creen en aquell moment, té “existència” (és a dir, si ja hi és allà dins però no la podem veure), o no és adequat dir que té existència. Analogia: si trenco un got de vidre, puc dir que els trossets de vidre eren ja en el got, o no? El vidre sí que hi era, però els trossets?

Gràcies, Dídac, per fer-me -i fer-nos- reflexionar.

6 respostes a BOSÓ DE HIGGS: MÉS QUÀNTICA

  1. cabistron escrigué:

    molt bona reflexió! és l’essència de la ciència (rodolí) el fet de qüestionar-se les coses, i encara que estiguin equivocats (els científics que s’hi dediquen), trobo que cal plantejar la hipòtesi i provar-ho, equivocar-se és una cosa que ve més tard, i que sovint és necessària per rectificar la trajectòria del progrés humà, ja no només en la ciència sino en tots els aspectes.

    Trobo molt interessant com un alumne de batxillerat pot qüestionar coses que gent més adulta no ens havíem qüestionat, i simplement ens havíem limitat a acceptar, ja que com dius, suposem certes les informacions de les fonts.

    Salutacions!

  2. cabistron escrigué:

    (per cert m’ha semblat molt interessant l’aportació dels trossets del got de vidre, és de collita pròpia?)

  3. La lectora corrent escrigué:

    Jo també trobo molt interessant la reflexió de Claudi sobre les “creences” de la ciència. Per altra banda, em pregunto en què pot consistir un treball de recerca de batxillerat sobre acceleradors de partícules. Potser el treball que fa aquest noi consisteix a esbrinar si els científics creuen en l’existència del bosó de Higgs.

  4. […] transmesa –el que vulgui dir això- per una partícula, per un bosó (gravitons, fotons, gluons, bosó de Higgs…). Encara no s’han trobat tots. Aquesta idea de forces degudes a bescanvis de […]

  5. cmans escrigué:

    Afegit el 4-7-2012
    La notícia científica del dia és que han acceptat oficialment que al LHC han vist el bosó de Higgs amb un alt grau de certesa. Algunes notícies de diaris parlen de que l’han descobert. Jo penso que el que realment han fet és que l’han fabricat

Deixa un comentari

