TURISME CIENTÍFIC A ESTOCOLM

Aquesta setmana he estat a Estocolm per un congrés. La ciutat d’Estocolm és atractiva turísticament per la seva notable quantitat de monuments, i per la seva situació a cavall de moltes illes. Des del punt de vista de la ciència hi ha tres punts d’interés: el Museu de la Tècnica, el Globen i el metro.

El Museu de la Tècnica (Tekniska Museet) és una barreja de museu clàssic i de museu interactiu. Té una notable exposició de sistemes de producció d’energia clàssics, com màquines de vapor, turbines, dinamos. D’interés per als enginyers. La part interactiva té una interessant sala de física de l’esport, on mesurar en diferents instal·lacions. Hi ha també una sala dedicada a l’estació espacial, en que s’hi han reproduit alguns mòduls, el visitant es pot vestir d’astronauta, o simular l’absència de gravetat.  Hi ha un cine en 4D, que són les 3D ara ja normals, i a més les butaques en moviment de vibració, de bots i d’inclinació que milloren el realisme. Jo no n’hi diria 4D, sinó 3D i 4S (tres sentits: vista, oida, tacte  i cinestèsia). Finalment, hi ha una sala destinada a invents de dones sueques. N’hi ha força, i la majoria relacionats amb l’àmbit domèstic o sanitari.

Sala de l'Espai del Museu de la Tècnica d'Estocolm

El Globen (o Ericsson Globe, que és el nom oficial des de que la companyia Ericsson el va comprar) és un palau d’esports construit el 1989, especialment per a hockei sobre gel, i sala de concerts macro, consistent en una quasiesfera de 290 m de perímetre i 85 m d’alçada. L’interior no es pot visitar més que quan hi ha un esdeveniment, però l’exterior sí. Des de febrer del 2010 es pot pujar a un ascensor doble de parets de vidre de 16 places, en forma d’esfera, i amb tècnica de funicular, que s’enfila per la paret exterior fins al cim de l’esfera. Des d’allà, a 130 m d’alçària, hi ha una vista de 360º de tot Estocolm. Per compensar la corba de l’esfera, l’ascensor es va anivellant constantment durant la pujada.

Ericsson Globen

Però potser el més interessant és l’interior del metro (Tunnelbana). Hi ha unes 100 estacions, i moltes estan decorades de forma molt original. Els túnels i estacions estan excavats a la roca granítica que constitueix el sòl del territori, i la roca no està allisada. L’han recobert de diferents revestiments de colors, que evoquen diferents ambients abstractes o realistes. Algunes recorden el cel de nit, altres l’interior d’una enorme gàbia… Moltes estacions contenen escultures d’artistes locals, i fins i tot hi ha una guia d’art del metro. A part de les escultures, m’han interessat especialment dues estacions:  la primera és la Radhuset (línia blava), que simula unes excavacions arqueològiques indefinides, amb bases de columnes e diàmetre enorme sortint de la roca recoberta de material simulant argiles i fustes aparentant suportar l’excavació (Sigvard Olsson, 1975).

Tunnelbana. Estació Radhuset

La segona estació és la Universitetet (línia verda). Aquesta té dos aspectes d’interés. La paret tocant a la via és recoberta de rajoles ceràmiques amb el text de la Declaració Universal  dels Drets de l’Home -en suec- , obra de Françoise Schein, artista belga  que també havia fet el mateix a l’estació Concorde del metro de París. I, a les andanes, dotze grans panels de rajoles de ceràmica, de 1998, dedicats a aspectes científics com la biodiversitat, l’evolució, els recursos naturals o la contaminació. I a cadascun hi ha cites més o menys relatives al tema d’Aristòtil, Descartes, o altres savis, i especialment de Carl von Linné.  Sota el títol global de “L’art de mirar”, d’aquest naturalista suec (1707-1778) se’ns mostren els itineraris dels seus viatges, dibuixos de les seves llibretes d’apunts, detalls de la biografia… I tot barrejat amb dibuixos moderns de l’evolució de la capa d’ozó, estadístiques de la població mundial i mil dades més, aparentment barrejades però amb unitat global. És una estació on t’hi pots passar una hora mirant els panells i deixant passar trens. Les dades són, evidentment, de l’any que es van fer els panels però el missatge de respecte al medi era ja el mateix.

Guia d’art al metro:  http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=4665

Tunnelbana. Estació Universitetet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: